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  3. [COPD - An Underestimated Disease].
 

[COPD - An Underestimated Disease].

COPD – eine unterschätzte Erkrankung

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BORIS DOI
10.48350/183230
Date of Publication
June 2023
Publication Type
Article
Division/Institute

Universitätsklinik fü...

Contributor
Leuppi, Jörg D
Bridevaux, Pierre-Olivier
Charbonnier, Florian
Clarenbach, Christian F
Duchna, Hans-Werner
Fellrath, Jean-Marc
Gianella, Pietro
Jochmann, Anja
Kern, Lukas
Pavlov, Nikolay Assenov
Universitätsklinik für Pneumologie und Allergologie
Rothe, Thomas
Steurer-Stey, Claudia
von Garnier, Christophe
Subject(s)

600 - Technology::610...

Series
Praxis
ISSN or ISBN (if monograph)
1661-8157
Publisher
Hogrefe
Language
German
Publisher DOI
10.1024/1661-8157/a004049
PubMed ID
37282526
Uncontrolled Keywords

BPCO COPD COPD manage...

Description
COPD - An Underestimated Disease Abstract: Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a heterogeneous lung condition with a complex clinical picture. The diagnosis is not easy to make because COPD can develop insidiously and remain unnoticed for a long time. Therefore, general practitioners play a central role in the early detection of the disease. Suspected COPD can be confirmed by special examinations in collaboration with pulmonologists. The new GOLD guideline defines three COPD risk groups (A-B-E) which should guide the personalized treatment concept. A short- or long-acting bronchodilator (SAMA/SABA or LAMA/LABA) is recommended for group A, and a dual long-acting bronchodilator therapy (LABA+LAMA) is recommended for group B and E. In case of blood eosinophilia (≥300 cells/µl) and/or recent hospitalization for COPD exacerbation, triple therapy (LABA+LAMA+ICS) is recommended. General practitioners are important in implementing non-pharmacological measures (smoking cessation, regular exercise, vaccinations, patient selfmanagement education). However, this also underlines the high demands of the implementation of the GOLD guideline in daily practice.
COPD ist eine heterogene Erkrankung mit komplexem Krankheitsbild. Die Diagnose ist nicht einfach zu stellen, denn COPD kann sich schleichend entwickeln und lange unbemerkt bleiben. Hausärztinnen und -ärzten kommt daher für die Früherkennung eine zentrale Rolle zu. Der COPD-Verdacht kann in Zusammenarbeit mit Pneumologen durch spezielle Untersuchungen abgesichert werden als Voraussetzung für das medikamentöse Therapiekonzept. Die neue GOLD-Guideline definiert drei COPD-Risikogruppen (A-B-E). Für Gruppe A wird ein kurz- oder langwirksamer Bronchodilatator (SAMA/SABA bzw. LAMA/LABA) empfohlen. Für Gruppe B und E wird eine Kombinationstherapie LABA+LAMA empfohlen. Bei Bluteosinophilie (≥ 300 Zellen/μl) und/oder kürzlicher Hospitalisierung aufgrund einer COPD-Exazerbation wird eine Dreifachtherapie (LABA+LAMA+ICS) empfohlen. Hausärztinnen und -ärzte sind wichtig bei der Umsetzung therapiebegleitender Massnahmen (Coaching von Patientinnen und Patienten, Impfungen, Rauchstopp, regelmässige Bewegung). Dies unterstreicht aber auch die hohen Anforderungen der Umsetzung der GOLD-Guideline in den Praxisalltag.
Handle
https://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/167675
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FileFile TypeFormatSizeLicensePublisher/Copright statementContent
1661-8157_a004049.pdftextAdobe PDF380.77 KBAttribution (CC BY 4.0)publishedOpen
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