Publication:
[COPD - An Underestimated Disease].

cris.virtualsource.author-orcid72174e86-7aa5-41e7-9f93-c8019d797c94
datacite.rightsopen.access
dc.contributor.authorLeuppi, Jörg D
dc.contributor.authorBridevaux, Pierre-Olivier
dc.contributor.authorCharbonnier, Florian
dc.contributor.authorClarenbach, Christian F
dc.contributor.authorDuchna, Hans-Werner
dc.contributor.authorFellrath, Jean-Marc
dc.contributor.authorGianella, Pietro
dc.contributor.authorJochmann, Anja
dc.contributor.authorKern, Lukas
dc.contributor.authorPavlov, Nikolay Assenov
dc.contributor.authorRothe, Thomas
dc.contributor.authorSteurer-Stey, Claudia
dc.contributor.authorvon Garnier, Christophe
dc.date.accessioned2024-10-25T16:38:49Z
dc.date.available2024-10-25T16:38:49Z
dc.date.issued2023-06
dc.description.abstractCOPD - An Underestimated Disease Abstract: Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a heterogeneous lung condition with a complex clinical picture. The diagnosis is not easy to make because COPD can develop insidiously and remain unnoticed for a long time. Therefore, general practitioners play a central role in the early detection of the disease. Suspected COPD can be confirmed by special examinations in collaboration with pulmonologists. The new GOLD guideline defines three COPD risk groups (A-B-E) which should guide the personalized treatment concept. A short- or long-acting bronchodilator (SAMA/SABA or LAMA/LABA) is recommended for group A, and a dual long-acting bronchodilator therapy (LABA+LAMA) is recommended for group B and E. In case of blood eosinophilia (≥300 cells/µl) and/or recent hospitalization for COPD exacerbation, triple therapy (LABA+LAMA+ICS) is recommended. General practitioners are important in implementing non-pharmacological measures (smoking cessation, regular exercise, vaccinations, patient selfmanagement education). However, this also underlines the high demands of the implementation of the GOLD guideline in daily practice.
dc.description.abstractCOPD ist eine heterogene Erkrankung mit komplexem Krankheitsbild. Die Diagnose ist nicht einfach zu stellen, denn COPD kann sich schleichend entwickeln und lange unbemerkt bleiben. Hausärztinnen und -ärzten kommt daher für die Früherkennung eine zentrale Rolle zu. Der COPD-Verdacht kann in Zusammenarbeit mit Pneumologen durch spezielle Untersuchungen abgesichert werden als Voraussetzung für das medikamentöse Therapiekonzept. Die neue GOLD-Guideline definiert drei COPD-Risikogruppen (A-B-E). Für Gruppe A wird ein kurz- oder langwirksamer Bronchodilatator (SAMA/SABA bzw. LAMA/LABA) empfohlen. Für Gruppe B und E wird eine Kombinationstherapie LABA+LAMA empfohlen. Bei Bluteosinophilie (≥ 300 Zellen/μl) und/oder kürzlicher Hospitalisierung aufgrund einer COPD-Exazerbation wird eine Dreifachtherapie (LABA+LAMA+ICS) empfohlen. Hausärztinnen und -ärzte sind wichtig bei der Umsetzung therapiebegleitender Massnahmen (Coaching von Patientinnen und Patienten, Impfungen, Rauchstopp, regelmässige Bewegung). Dies unterstreicht aber auch die hohen Anforderungen der Umsetzung der GOLD-Guideline in den Praxisalltag.
dc.description.numberOfPages10
dc.description.sponsorshipUniversitätsklinik für Pneumologie und Allergologie
dc.identifier.doi10.48350/183230
dc.identifier.pmid37282526
dc.identifier.publisherDOI10.1024/1661-8157/a004049
dc.identifier.urihttps://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/167675
dc.language.isode
dc.publisherHogrefe
dc.relation.ispartofPraxis
dc.relation.issn1661-8157
dc.relation.organizationClinic of Pneumology and Allergology
dc.subjectBPCO COPD COPD management COPD-Management GOLD Guideline GOLD guideline GOLD-Guideline Hausärztin/Hausarzt Therapiekonzept concept thérapeutique general practitioner médecin de premier recours prise en charge de la BPCO therapeutic concept
dc.subject.ddc600 - Technology::610 - Medicine & health
dc.title[COPD - An Underestimated Disease].
dc.titleCOPD – eine unterschätzte Erkrankung
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
dspace.file.typetext
oaire.citation.endPage412
oaire.citation.issue7-8
oaire.citation.startPage403
oaire.citation.volume112
oairecerif.author.affiliationUniversitätsklinik für Pneumologie und Allergologie
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unibe.date.licenseChanged2023-06-07 13:58:57
unibe.description.ispublishedpub
unibe.eprints.legacyId183230
unibe.refereedtrue
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