Publication:
Orbitale Fettgewebsatrophie bei lokaler Bimatoprost-Therapie - Kann Bimatoprost einen Enophthalmus verursachen?

cris.virtual.author-orcid0000-0001-6907-1112
cris.virtualsource.author-orcid5bf3d415-17aa-4e9b-8ce5-478a5d740019
cris.virtualsource.author-orcid0cc36134-c87c-4603-9b5a-9b34a190cb7f
cris.virtualsource.author-orcid12961756-f905-401a-9946-f1974ac3c3b4
cris.virtualsource.author-orcid178227a3-1107-491b-ae66-a01669bd717a
datacite.rightsmetadata.only
dc.contributor.authorTappeiner, Christoph
dc.contributor.authorPerren, Barbara
dc.contributor.authorIliev, Milko Emilov
dc.contributor.authorFrüh Epstein, Beatrice
dc.contributor.authorGoldblum, David
dc.date.accessioned2024-10-13T18:19:43Z
dc.date.available2024-10-13T18:19:43Z
dc.date.issued2008
dc.description.abstractPURPOSE: The aim of this communication is to report enophthalmos as a possible new adverse effect of topical bimatoprost treatment. PATIENTS AND METHODS: A retrospective case series of five glaucoma patients under long-term topical bimatoprost treatment was evaluated. Documentation with photo and Hertel exophthalmometry was reviewed. RESULTS: In all five patients a deep lid sulcus, reduced infraocular fat pads and enophthalmos-suspicious Hertel values were found (mean 11.9 mm; SD 2.4). Other aetiologies for enophthalmos were excluded anamnestically and by clinical examination. CONCLUSION: Bimatoprost may lead to an alteration of the eyelid with deepening of the lid sulcus and may also be responsible for an iatrogenic orbital fat atrophy. A possible mechanism of action might be the induction of apoptosis of orbital fibroblasts with a remodelling of the extracellular matrix. Prospective studies are necessary to confirm this cross-sectional observation.
dc.description.abstractZiel: Beschreibung einer neuen möglichen Nebenwirkung, nämlich des Enophthalmus, bei lokaler Bimatoprost-Therapie. Patienten und Methoden: Retrospektive Fallserie von fünf Glaukompatienten unter langjähriger lokaler Bimatoprost-Therapie. Die Dokumentation erfolgte fotografisch und durch Hertel-Exophthalmometrie. Ergebnisse: Bei allen fünf Patienten konnte ein vertiefter Lidsulkus, reduzierte infraokuläre Fettpolster und enophthalmusverdächtige Hertel-Werte (Mittelwert 11,9 mm; SD 2,4) nachgewiesen werden. Andere Ätiologien für einen Enophthalmus wurden anamnestisch und durch die klinische Untersuchung ausgeschlossen. Schlussfolgerungen: Bimatoprost kann zu einer Vertiefung des Oberlidsulkus und möglicherweise auch zu einer iatrogenen orbitalen Fettgewebsatrophie führen. Eine Apoptose-Induktion der orbitalen Fibroblasten und ein Remodelling der extrazellulären Matrix könnten hierfür verantwortlich sein. Prospektive Studien sind notwendig, um diese Beobachtung zu überprüfen.
dc.description.numberOfPages3
dc.description.sponsorshipUniversitätsklinik für Augenheilkunde
dc.identifier.isi000256237600031
dc.identifier.pmid18454393
dc.identifier.publisherDOI10.1055/s-2008-1027362
dc.identifier.urihttps://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/101616
dc.publisherFerdinand Enke Verlag
dc.publisher.placeStuttgart
dc.relation.isbn18454393
dc.relation.ispartofKlinische Monatsblätter für Augenheilkunde
dc.relation.issn0023-2165
dc.relation.organizationDCD5A442BB12E17DE0405C82790C4DE2
dc.subject.ddc600 - Technology::610 - Medicine & health
dc.titleOrbitale Fettgewebsatrophie bei lokaler Bimatoprost-Therapie - Kann Bimatoprost einen Enophthalmus verursachen?
dc.titleOrbital fat atrophy in glaucoma patients treated with topical bimatoprost--can bimatoprost cause enophthalmos?
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage5
oaire.citation.issue5
oaire.citation.startPage443
oaire.citation.volume225
oairecerif.author.affiliationUniversitätsklinik für Augenheilkunde
oairecerif.author.affiliationUniversitätsklinik für Augenheilkunde
oairecerif.author.affiliationUniversitätsklinik für Augenheilkunde
oairecerif.author.affiliationUniversitätsklinik für Augenheilkunde
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.description.ispublishedpub
unibe.eprints.legacyId28223
unibe.journal.abbrevTitleKLIN MONATSBL AUGENH
unibe.subtype.articlecontribution

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