Orbitale Fettgewebsatrophie bei lokaler Bimatoprost-Therapie - Kann Bimatoprost einen Enophthalmus verursachen?
Orbital fat atrophy in glaucoma patients treated with topical bimatoprost--can bimatoprost cause enophthalmos?
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Publisher DOI
PubMed ID
18454393
Description
PURPOSE: The aim of this communication is to report enophthalmos as a possible new adverse effect of topical bimatoprost treatment. PATIENTS AND METHODS: A retrospective case series of five glaucoma patients under long-term topical bimatoprost treatment was evaluated. Documentation with photo and Hertel exophthalmometry was reviewed. RESULTS: In all five patients a deep lid sulcus, reduced infraocular fat pads and enophthalmos-suspicious Hertel values were found (mean 11.9 mm; SD 2.4). Other aetiologies for enophthalmos were excluded anamnestically and by clinical examination. CONCLUSION: Bimatoprost may lead to an alteration of the eyelid with deepening of the lid sulcus and may also be responsible for an iatrogenic orbital fat atrophy. A possible mechanism of action might be the induction of apoptosis of orbital fibroblasts with a remodelling of the extracellular matrix. Prospective studies are necessary to confirm this cross-sectional observation.
Ziel: Beschreibung einer neuen möglichen Nebenwirkung, nämlich des Enophthalmus, bei lokaler Bimatoprost-Therapie. Patienten und Methoden: Retrospektive Fallserie von fünf Glaukompatienten unter langjähriger lokaler Bimatoprost-Therapie. Die Dokumentation erfolgte fotografisch und durch Hertel-Exophthalmometrie. Ergebnisse: Bei allen fünf Patienten konnte ein vertiefter Lidsulkus, reduzierte infraokuläre Fettpolster und enophthalmusverdächtige Hertel-Werte (Mittelwert 11,9 mm; SD 2,4) nachgewiesen werden. Andere Ätiologien für einen Enophthalmus wurden anamnestisch und durch die klinische Untersuchung ausgeschlossen. Schlussfolgerungen: Bimatoprost kann zu einer Vertiefung des Oberlidsulkus und möglicherweise auch zu einer iatrogenen orbitalen Fettgewebsatrophie führen. Eine Apoptose-Induktion der orbitalen Fibroblasten und ein Remodelling der extrazellulären Matrix könnten hierfür verantwortlich sein. Prospektive Studien sind notwendig, um diese Beobachtung zu überprüfen.
Date of Publication
2008
Publication Type
Article
Subject(s)
Additional Credits
Series
Klinische Monatsblätter für Augenheilkunde
Publisher
Ferdinand Enke Verlag
ISSN
0023-2165
ISBN
18454393
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