Publication:
[Urosepsis: pathophysiology, diagnosis, and management-an update].

cris.virtualsource.author-orcid4a990f47-28d3-461f-a2de-9cdc9b830635
cris.virtualsource.author-orcid3622e413-5e9f-4495-91c9-eb3fdb5002ce
datacite.rightsrestricted
dc.contributor.authorStangl, Fabian
dc.contributor.authorWagenlehner, Florian
dc.contributor.authorSchneidewind, Laila
dc.contributor.authorKranz, Jennifer
dc.date.accessioned2025-05-26T12:11:23Z
dc.date.available2025-05-26T12:11:23Z
dc.date.issued2024-06
dc.description.abstractUrinary tract infections vary widely in their clinical spectrum, ranging from uncomplicated cystitis to septic shock. Urosepsis accounts for 9-31% of all cases of septicemia and is often associated with nosocomial infections. A major risk factor for urosepsis is the presence of obstructive uropathy, caused by conditions such as urolithiasis, tumors, or strictures. The severity and course of urosepsis depend on both the virulence of the pathogen and the patient's specific immune response. Prompt therapy, including antimicrobial treatment and eradication of the infection source, along with supportive measures for circulatory and respiratory stabilization, and adjunctive therapies such as hemodialysis and glucocorticoid therapy, is crucial. Due to demographic changes, an increase in cases of urosepsis is expected-thus, it is of utmost importance for urologists to be familiar with targeted diagnostics and effective treatment.Harnwegsinfektionen variieren stark in ihrem klinischen Spektrum, welches von der unkomplizierten Zystitis bis hin zum septischen Schock reicht. Die Urosepsis ist für 9–31 % aller Septikämien verantwortlich und steht oft in Verbindung mit nosokomialen Infektionen. Ein Hauptfaktor für das Risiko einer Urosepsis ist das Vorliegen einer obstruktiven Uropathie, verursacht durch z. B. Urolithiasis, Tumoren oder Strikturen. Die Schwere und der Verlauf der Urosepsis hängen sowohl von der Virulenz des Erregers als auch von der spezifischen Immunantwort des Patienten ab. Eine umgehende Therapie, die antimikrobielle Behandlung und Eliminierung des Infektionsherds sowie supportive Maßnahmen zur Stabilisierung von Kreislauf und Atmung und adjunktive Therapien wie Hämodialyse und Glukokortikoidtherapie sind entscheidend. Aufgrund des demographischen Wandels ist mit einer Zunahme von Uroseptikämien zu rechnen – aus diesem Grund ist es für Urologen von größter Relevanz, mit der gezielten Diagnostik und einer wirksamen Behandlung vertraut zu sein.
dc.description.sponsorshipClinic of Urology
dc.identifier.doi10.48620/88246
dc.identifier.pmid38639782
dc.identifier.publisherDOI10.1007/s00120-024-02336-0
dc.identifier.urihttps://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/211291
dc.language.isode
dc.publisherSpringer
dc.relation.ispartofDie Urologie
dc.relation.issn2731-7072
dc.relation.issn2731-7064
dc.subjectAntibiotics
dc.subjectBlood culture
dc.subjectNosocomial infections
dc.subjectSepticemia
dc.subjectUrinary tract infection
dc.title[Urosepsis: pathophysiology, diagnosis, and management-an update].
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
dspace.file.typetext
oaire.citation.endPage550
oaire.citation.issue6
oaire.citation.startPage543
oaire.citation.volume63
oairecerif.author.affiliationClinic of Urology
oairecerif.author.affiliationClinic of Urology
unibe.contributor.roleauthor
unibe.contributor.roleauthor
unibe.contributor.rolecorresponding author
unibe.description.ispublishedpub
unibe.refereedtrue
unibe.subtype.articlereview

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