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  3. [Urosepsis: pathophysiology, diagnosis, and management-an update].
 

[Urosepsis: pathophysiology, diagnosis, and management-an update].

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BORIS DOI
10.48620/88246
Date of Publication
June 2024
Publication Type
Article
Division/Institute

Clinic of Urology

Author
Stangl, Fabian
Clinic of Urology
Wagenlehner, Florian
Schneidewind, Laila
Clinic of Urology
Kranz, Jennifer
Series
Die Urologie
ISSN or ISBN (if monograph)
2731-7072
2731-7064
Publisher
Springer
Language
German
Publisher DOI
10.1007/s00120-024-02336-0
PubMed ID
38639782
Uncontrolled Keywords

Antibiotics

Blood culture

Nosocomial infections...

Septicemia

Urinary tract infecti...

Description
Urinary tract infections vary widely in their clinical spectrum, ranging from uncomplicated cystitis to septic shock. Urosepsis accounts for 9-31% of all cases of septicemia and is often associated with nosocomial infections. A major risk factor for urosepsis is the presence of obstructive uropathy, caused by conditions such as urolithiasis, tumors, or strictures. The severity and course of urosepsis depend on both the virulence of the pathogen and the patient's specific immune response. Prompt therapy, including antimicrobial treatment and eradication of the infection source, along with supportive measures for circulatory and respiratory stabilization, and adjunctive therapies such as hemodialysis and glucocorticoid therapy, is crucial. Due to demographic changes, an increase in cases of urosepsis is expected-thus, it is of utmost importance for urologists to be familiar with targeted diagnostics and effective treatment.Harnwegsinfektionen variieren stark in ihrem klinischen Spektrum, welches von der unkomplizierten Zystitis bis hin zum septischen Schock reicht. Die Urosepsis ist für 9–31 % aller Septikämien verantwortlich und steht oft in Verbindung mit nosokomialen Infektionen. Ein Hauptfaktor für das Risiko einer Urosepsis ist das Vorliegen einer obstruktiven Uropathie, verursacht durch z. B. Urolithiasis, Tumoren oder Strikturen. Die Schwere und der Verlauf der Urosepsis hängen sowohl von der Virulenz des Erregers als auch von der spezifischen Immunantwort des Patienten ab. Eine umgehende Therapie, die antimikrobielle Behandlung und Eliminierung des Infektionsherds sowie supportive Maßnahmen zur Stabilisierung von Kreislauf und Atmung und adjunktive Therapien wie Hämodialyse und Glukokortikoidtherapie sind entscheidend. Aufgrund des demographischen Wandels ist mit einer Zunahme von Uroseptikämien zu rechnen – aus diesem Grund ist es für Urologen von größter Relevanz, mit der gezielten Diagnostik und einer wirksamen Behandlung vertraut zu sein.
Handle
https://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/211291
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s00120-024-02336-0.pdftextAdobe PDF1.5 MBpublished
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