Publication:
One-year evaluation of a neonatal screening program for cystic fibrosis in Switzerland

cris.virtual.author-orcid0000-0002-6751-989X
cris.virtualsource.author-orcidd24e07f2-312a-4d84-a630-875c2fb8120a
cris.virtualsource.author-orcid3857e2d3-2b7f-42b6-878d-ce868ac1673c
cris.virtualsource.author-orcidf3370dbd-c5c2-4370-9a6c-e4e56c61d225
dc.contributor.authorRüegg, Corina Silvia
dc.contributor.authorKühni, Claudia
dc.contributor.authorGallati, Sabina
dc.contributor.authorBaumgartner, Matthias
dc.contributor.authorTorresani, Toni
dc.contributor.authorBarben, Juerg
dc.date.accessioned2024-10-14T15:52:54Z
dc.date.available2024-10-14T15:52:54Z
dc.date.issued2013-05
dc.description.abstractBACKGROUND From January 2011 onward, the Swiss newborn screening (NBS) program has included a test for cystic fibrosis (CF). In this study, we evaluate the first year of implementation of the CF-NBS program. METHODS The CF-NBS program consists of testing in two steps: a heel prick sample is drawn (= Guthrie test) for measurement of immunoreactive trypsinogen (IRT) and for DNA screening. All children with a positive screening test are referred to a CF center for further diagnostic testing (sweat test and genetic analysis). After assessment in the CF center, the parents are given a questionnaire. All the results of the screening process and the parent questionnaires were centrally collected and evaluated. RESULTS In 2011, 83 198 neonates were screened, 84 of whom (0.1%) had a positive screening result and were referred to a CF center. 30 of these 84 infants were finally diagnosed with CF (positive predictive value: 35.7%). There was an additional infant with CF and meconium ileus whose IRT value was normal. The 31 diagnosed children with CF correspond to an incidence of 1 : 2683. The average time from birth to genetically confirmed diagnosis was 34 days (range: 13-135). 91% of the parents were satisfied that their child had undergone screening. All infants receiving a diagnosis of CF went on to receive further professional care in a CF center. CONCLUSION The suggested procedure for CF-NBS has been found effective in practice; there were no major problems with its implementation. It reached high acceptance among physicians and parents.
dc.description.abstractHintergrund: Seit Januar 2011 wird im Rahmen des Neugeborenen-Screenings (NGS) in der Schweiz auch auf zystische Fibrose (CF) getestet. Mit dieser Studie soll das erste Jahr der Implementierung des CF-NGS evaluiert werden. Methode: Das CF-NGS besteht aus einem zweistufigen Testverfahren: Im Rahmen der Fersenblutuntersuchung (= Guthrie-Test) wird immunreaktives Trypsinogen (IRT) gemessen und ein DNA-Screening durchgeführt. Alle positiv gescreenten Kinder werden an ein CF-Zentrum zur diagnostischen Abklärung (Schweißtest und Genetik) überwiesen. Den Eltern wird nach der Untersuchung im CF-Zentrum ein Fragebogen gegeben. Alle Resultate zum Screening und zum Elternfragebogen wurden zentral erfasst und ausgewertet. Ergebnisse: Von 83 198 gescreenten Neugeborenen im Jahr 2011 wurden 84 positiv getestet und an ein CF-Zentrum überwiesen (0,1 %). Von diesen wurde bei 30 eine CF diagnostiziert (positiver prädiktiver Wert: 35,7 %). Dazu kam ein Kind mit CF und Mekoniumileus, dessen IRT-Wert normal war. Die 31 Diagnosen ergeben eine Inzidenz von 1 : 2 683. Die Zeit von Geburt bis zur genetisch gesicherten Diagnose betrug 34 Tage (Spannweite: 13–135). In der Elternbefragung waren 91 % damit zufrieden, dass das Screening bei ihrem Kind durchgeführt worden war. Alle diagnostizierten Kinder wurden professionell in einem CF-Zentrum weiterbetreut. Schlussfolgerung: Das vorgeschlagene Prozedere für das CF-NGS hat sich bewährt und konnte ohne größere Probleme implementiert werden. Die Akzeptanz ist bisher sowohl bei den Klinikern als auch bei den Eltern sehr gut.
dc.description.numberOfPages8
dc.description.sponsorshipDepartement Klinische Forschung, Forschungsgruppe Humangenetik
dc.description.sponsorshipInstitut für Sozial- und Präventivmedizin (ISPM)
dc.identifier.doi10.7892/boris.40868
dc.identifier.pmid23825488
dc.identifier.publisherDOI10.3238/arztebl.2013.0356
dc.identifier.urihttps://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/112964
dc.language.isoen
dc.publisherDeutscher Ärzte-Verlag
dc.relation.ispartofDeutsches Ärzteblatt international
dc.relation.issn1866-0452
dc.relation.organizationDCD5A442C267E17DE0405C82790C4DE2
dc.relation.organizationDCD5A442BECFE17DE0405C82790C4DE2
dc.subject.ddc600 - Technology::610 - Medicine & health
dc.subject.ddc300 - Social sciences, sociology & anthropology::360 - Social problems & social services
dc.titleOne-year evaluation of a neonatal screening program for cystic fibrosis in Switzerland
dc.titleNeugeborenen-Screening auf zystische Fibrose in der Schweiz: Evaluation nach einem Jahr
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
dspace.file.typetext
dspace.file.typetext
oaire.citation.endPage363
oaire.citation.issue20
oaire.citation.startPage356
oaire.citation.volume110
oairecerif.author.affiliationInstitut für Sozial- und Präventivmedizin (ISPM)
oairecerif.author.affiliationInstitut für Sozial- und Präventivmedizin (ISPM)
oairecerif.author.affiliationDepartement Klinische Forschung, Forschungsgruppe Humangenetik
unibe.contributor.rolecreator
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unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.date.licenseChanged2019-10-23 12:14:03
unibe.description.ispublishedpub
unibe.eprints.legacyId40868
unibe.journal.abbrevTitleDTSCH ARZTEBL INT
unibe.refereedTRUE
unibe.subtype.articlejournal

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