Publication:
Competency-based education - the reform of postgraduate medical training in Switzerland.

cris.virtual.author-orcid0000-0002-7625-5785
cris.virtualsource.author-orcid7ae57eab-9f7c-4db9-83b5-78ed7d78b638
cris.virtualsource.author-orcide30786cd-fa11-4d67-85b8-e94904b8a064
cris.virtualsource.author-orcid22e50a0a-f806-46aa-a7d7-65ce8f9c26a2
datacite.rightsopen.access
dc.contributor.authorSchwitz, Fabienne
dc.contributor.authorBrodmann Maeder, Monika
dc.contributor.authorHennel, Eva K.
dc.date.accessioned2025-01-03T14:59:01Z
dc.date.available2025-01-03T14:59:01Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractObjective Medical training in Switzerland is currently undergoing change. The postgraduate education curricula of all medical specialties are being converted to competency-based medical education (CBME). Entrustable Professional Activities (EPA) are used to assess competencies. EPAs describe specific professional tasks that are assigned to postgraduate trainees once they have achieved sufficient competencies.Methodology And Results The article describes how the didactic building blocks are joined to create competency-based teaching and how the implementation takes place.The project is described using the Kern cycle. The first two steps, problem identification and targeted needs assessment, are presented in the project description section, the other four steps in the results. Concrete details are given using examples from the cardiology curriculum.Conclusion The conversion of medical training in Switzerland to competency-based teaching is an important step that is urgently needed but complex. The long-term plan of the Swiss Institute for Postgraduate and Continuing Medical Education (SIWF) consists not only of structural steps but also cultural change. The first two years of the conversion were successful. In collaboration with the specialist societies, postgraduate curricula are being converted to EPA-based learning objectives, the didactic training for postgraduate teaching staff adapted accordingly and feedback from learners is continuously gathered. The implementation process has begun. Additional data will be collected as the project proceeds. Using experience already gained internationally and by specialist societies which have already taken this step as benchmarks is critical for other specialties and training centres that are still to follow.Zielsetzung Die ärztliche Weiterbildung der Schweiz ist derzeit im Wandel: Die Weiterbildungscurricula aller medizinischen Fachgebiete werden auf eine kompetenzbasierte Lehre (Competency-Based Medical Education, CBME) umgestellt. Zur Bewertung der Kompetenzen werden Entrustable Professional Activities (EPA) verwendet. EPAs beschreiben spezifische berufliche Aufgaben, die den Weiterzubildenden nach Erreichen ausreichender Kompetenzen übertragen werden.Methodik Und Ergebnisse Der Artikel stellt dar, wie die didaktischen Bausteine sich zu einer kompetenzbasierten Lehre zusammenfügen sollen und wie die Implementierung vonstattengeht.Das Projekt wird anhand des Kern-Zyklus beschrieben. Die ersten beiden Schritte „Problem Identification“ und „Targeted needs Assessment“ werden im Abschnitt der Projektbeschreibung vorgestellt, die weiteren vier Schritte in den Ergebnissen. Konkrete Details beschreiben wir anhand der Beispiele aus dem Curriculum der Kardiologie.Schlussfolgerung Die Umstellung der ärztlichen Weiterbildung der Schweiz hin zu einer kompetenzbasierten Lehre ist ein wichtiger Schritt, der dringend notwendig aber komplex ist. Der langfristige Plan des Schweizerischen Instituts für ärztliche Weiter- und Fortbildung (SIWF) umfasst nicht nur strukturelle Schritte, sondern auch einen kulturellen Wandel. Die ersten zwei Jahre der Umstellung verliefen positiv: In Zusammenarbeit mit den Fachgesellschaften werden Weiterbildungscurricula auf EPA-basierte Lernziele umgestellt, die didaktische Schulung der Weiterbildenden entsprechend angepasst und kontinuierlich das Feedback der Lernenden eingeholt. Der Implementierungsprozess hat begonnen. Weitere Daten werden im Verlauf erhoben. Die Orientierung an internationalen Erfahrungen und an den Fachgesellschaften, die den Schritt bereits gewagt haben, bietet eine wichtige Hilfe für die Fachgesellschaften und Weiterbildungsstätten, die noch folgen werden.
dc.description.sponsorshipInstitute for Medical Education
dc.description.sponsorshipClinic of Cardiology
dc.description.sponsorshipSIWF Schweizerisches Institut für ärztliche Weiter- und Fortbildung
dc.description.sponsorshipClinic of Cardiology
dc.identifier.doi10.48620/78820
dc.identifier.pmid39711866
dc.identifier.publisherDOI10.3205/zma001717
dc.identifier.urihttps://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/195061
dc.language.isoen
dc.publisherGerman Medical Science
dc.relation.ispartofGMS Journal for Medical Education
dc.relation.issn2366-5017
dc.subjectCBME
dc.subjectEPA
dc.subjectcurriculum
dc.subjectfaculty development
dc.subjectpostgraduate medical education
dc.subject.ddc600 - Technology::610 - Medicine & health
dc.titleCompetency-based education - the reform of postgraduate medical training in Switzerland.
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
dspace.file.typetext
oaire.citation.issue5
oaire.citation.startPageDoc62
oaire.citation.volume41
oairecerif.author.affiliationClinic of Cardiology
oairecerif.author.affiliationSIWF Schweizerisches Institut für ärztliche Weiter- und Fortbildung
oairecerif.author.affiliationClinic of Cardiology
oairecerif.author.affiliation2Institute for Medical Education
unibe.additional.sponsorshipInstitute for Medical Education
unibe.contributor.roleauthor
unibe.contributor.roleauthor
unibe.contributor.roleauthor
unibe.description.ispublishedpub
unibe.refereedtrue
unibe.subtype.articlejournal

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Name:
zma001717.pdf
Size:
701.87 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
File Type:
text
License:
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Content:
published

Collections