Publication:
Urinary diversion in elderly patients

cris.virtualsource.author-orcida1b47e46-b74f-41fd-b6e6-c3b64743d11a
cris.virtualsource.author-orcid719c88b6-ff13-4b3a-8a88-828a9fadd129
datacite.rightsopen.access
dc.contributor.authorSpahn, Martin
dc.contributor.authorBoxler, Silvan
dc.date.accessioned2024-10-24T16:20:05Z
dc.date.available2024-10-24T16:20:05Z
dc.date.issued2015-12
dc.description.abstractBACKGROUND Bladder cancer represents one of the ten most prevalent cancers worldwide. More than 400,000 people worldwide are newly diagnosed every year. Within 2 years after diagnosis, 80 % of patients with muscle invasive bladder cancer without treatment die. METHODS The aggressive local surgical approach with a cystectomy is the therapy of choice. The median age of patients with de novo bladder cancer is 70 years. Thus bladder cancer is a cancer of the elderly. For demographical reasons, the number of eldery patients undergoing radical cystectomy will rise in the next few years. The type of urinary diversion is a major factor influencing perioperative morbidity and quality of life in these patients. Incontinent urinary diversions are preferentially used in daily practice. CONCLUSIONS There are only a few contraindications for orthotopic neobladder; however, age alone is not a contraindication. Patient selection and a nerve sparing approach are crucial in men and women to achieve excellent functional results with orthotopic neobladder in elderly patients.
dc.description.abstractHintergrund Das Blasenkarzinom ist eine der 10 häufigsten Krebserkrankungen mit weltweit über 400.000 Neuerkrankungen/Jahr. Patienten mit muskelinvasiven Blasentumoren sterben ohne Behandlung in 80 % der Fälle innerhalb von 2 Jahren. Methode Die Zystektomie stellt die Therapie der Wahl dar. Das mediane Alter der neu diagnostizierten Patienten liegt bei 70 Jahren und somit sind eher ältere Patienten davon betroffen. Demographisch bedingt wird die Anzahl Zystektomien von älteren Patienten in den nächsten Jahren zunehmen. Die Wahl der Harnableitung stellt bezüglich perioperativer Morbidität und nachfolgender Lebensqualität einen entscheidenden Faktor dar. Am häufigsten werden bei älteren Patienten inkontinente Harnableitungen angelegt. Schlussfolgerung Das Alter allein stellt keine Kontraindikation für die orthotope ileale Ersatzblase oder einen katheterisierbaren Pouch dar. Der Patientenselektion und einer nervenschonenden Operationstechnik kommt beim älteren Patienten beiderlei Geschlechts eine entscheidende Bedeutung zu, um exzellenten funktionelle Ergebnissen zu erzielen.
dc.description.numberOfPages5
dc.description.sponsorshipUniversitätsklinik für Urologie
dc.identifier.doi10.7892/boris.75199
dc.identifier.pmid26704277
dc.identifier.publisherDOI10.1007/s00120-015-4010-1
dc.identifier.urihttps://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/137602
dc.language.isode
dc.publisherSpringer
dc.relation.ispartofDer Urologe
dc.relation.issn1433-0563
dc.relation.organizationDCD5A442C238E17DE0405C82790C4DE2
dc.subjectCystectomy; Ileocecal pouch; Neobladder
dc.subjectorthotopic; Pouch
dc.subjectcatheterizable; Urinary bladder neoplasms
dc.subject.ddc600 - Technology::610 - Medicine & health
dc.titleUrinary diversion in elderly patients
dc.titleHarnableitung beim älteren Patienten
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
dspace.file.typetext
oaire.citation.endPage1757
oaire.citation.issue12
oaire.citation.startPage1753
oaire.citation.volume54
oairecerif.author.affiliationUniversitätsklinik für Urologie
oairecerif.author.affiliationUniversitätsklinik für Urologie
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.description.ispublishedpub
unibe.eprints.legacyId75199
unibe.refereedtrue
unibe.subtype.articlejournal

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