Publication:
Core Competencies for Medical Teachers (KLM) – A Position Paper of the GMA Committee on Personal and Organizational Development in Teaching

cris.virtual.author-orcid0000-0002-3337-3327
cris.virtualsource.author-orcid367d4561-d7a5-4c79-8eca-7cd4996b7b75
datacite.rightsopen.access
dc.contributor.authorGörlitz, Anja
dc.contributor.authorEbert, Thomas
dc.contributor.authorBauer, Daniel
dc.contributor.authorGrasl, Matthäus
dc.contributor.authorHofer, Matthias
dc.contributor.authorLammerding-Köppel, Maria
dc.contributor.authorFabry, Götz
dc.date.accessioned2024-10-24T17:52:58Z
dc.date.available2024-10-24T17:52:58Z
dc.date.issued2015-05-13
dc.description.abstractRecent developments in medical education have created increasing challenges for medical teachers which is why the majority of German medical schools already offer educational and instructional skills trainings for their teaching staff. However, to date no framework for educational core competencies for medical teachers exists that might serve as guidance for the qualification of the teaching faculty. Against the background of the discussion about competency based medical education and based upon the international literature, the GMA Committee for Faculty and Organizational Development in Teaching developed a model of core teaching competencies for medical teachers. This framework is designed not only to provide guidance with regard to individual qualification profiles but also to support further advancement of the content, training formats and evaluation of faculty development initiatives and thus, to establish uniform quality criteria for such initiatives in German-speaking medical schools. The model comprises a framework of six competency fields, subdivided into competency components and learning objectives. Additional examples of their use in medical teaching scenarios illustrate and clarify each specific teaching competency. The model has been designed for routine application in medical schools and is thought to be complemented consecutively by additional competencies for teachers with special duties and responsibilities in a future step.
dc.description.abstractDie Entwicklungen in der Medizinischen Ausbildung der letzten Jahre konfrontieren Lehrende zunehmend mit neuen didaktischen Herausforderungen. An zahlreichen Standorten im deutschsprachigen Raum werden bereits Qualifizierungsangebote für Lehrende angeboten, jedoch fehlt bisher ein Orientierungsrahmen für medizindidaktische Kompetenzen, der ein Qualifikationsprofil für Lehrende darstellt. Vor dem Hintergrund der Diskussion um die Kompetenzorientierung des Medizinstudiums und auf Grundlage aktueller internationaler Literatur wurde durch den GMA Ausschuss für Personal- und Organisationsentwicklung in der Lehre ein Kernkompetenzmodell für Lehrende in der Medizin entwickelt. Das Modell soll nicht nur den Lehrenden Orientierung zu ihrem Qualifikationsprofil geben, sondern auch die inhaltliche Ausrichtung hochschuldidaktischer (Aus-) Weiter- und Fortbildungen sowie die Evaluation von Fakultätsentwicklungsprozessen erleichtern und nicht zuletzt einheitliche Kriterien für die Beurteilung der Lehrqualifikation in deutschsprachigen Raum definieren. Das Modell besteht aus sechs Kompetenzfeldern, für die jeweils Teilkompetenzen definiert und Lernziele beschrieben wurden. Anwendungsbeispiele sollen die jeweiligen Kompetenzen verdeutlichen. Das Modell ist für die praktische Anwendung konzipiert und soll in einem nächsten Schritt durch spezifische Kompetenzen für Lehrende mit besonderen Aufgaben ergänzt werden.
dc.description.sponsorshipInstitut für Medizinische Lehre (IML)
dc.identifier.doi10.7892/boris.86181
dc.identifier.pmid26038688
dc.identifier.publisherDOI10.3205/zma000965
dc.identifier.urihttps://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/143909
dc.language.isoen
dc.publisherGerman Medical Science
dc.relation.ispartofGMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung
dc.relation.issn1860-3572
dc.relation.organizationInstitute for Medical Education
dc.relation.organizationInstitute for Medical Education, Education and Media Unit (AUM)
dc.subjectfaculty development
dc.subjecthigher education pedagogy
dc.subjectorganizational development
dc.subjectteach-the-teacher
dc.subjectteaching competencies
dc.subjectteaching skills
dc.subject.ddc600 - Technology::610 - Medicine & health
dc.titleCore Competencies for Medical Teachers (KLM) – A Position Paper of the GMA Committee on Personal and Organizational Development in Teaching
dc.titleKernkompetenzen für Lehrende in der Medizin (KLM) – Positionspapier des GMA Ausschusses für Personal- und Organisationsentwicklung in der Lehre
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
dspace.file.typetext
oaire.citation.issue2
oaire.citation.startPageDoc23
oaire.citation.volume32
oairecerif.author.affiliationInstitut für Medizinische Lehre (IML)
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.contributor.rolecreator
unibe.description.ispublishedpub
unibe.eprints.legacyId86181
unibe.journal.abbrevTitleGMS Z Med Ausbild
unibe.refereedtrue
unibe.subtype.articlejournal

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Name:
zma000965.pdf
Size:
1.53 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
File Type:
text
License:
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Content:
published

Collections