Publication:
Diagnosis and treatment of vertigo and dizziness : Interdisciplinary guidance paper for clinical practice.

cris.virtualsource.author-orcid4bb2f3cf-a4bc-4644-b7bd-dee7ab358c36
cris.virtualsource.author-orcid4ba34d82-3a35-4c61-8953-d5d4fb58d479
datacite.rightsopen.access
dc.contributor.authorTarnutzer, Alexander Andrea
dc.contributor.authorKerkeni, Hassen
dc.contributor.authorDiener, Suzie
dc.contributor.authorKalla, Roger
dc.contributor.authorCandreia, Claudia
dc.contributor.authorPiantanida, Renato
dc.contributor.authorMaire, Raphaël
dc.contributor.authorWelge-Lüssen, Antje
dc.contributor.authorBudweg, Joris
dc.contributor.authorZwergal, Andreas
dc.contributor.authorDlugaiczyk, Julia
dc.date.accessioned2025-06-18T07:04:25Z
dc.date.available2025-06-18T07:04:25Z
dc.date.issued2025-06-17
dc.description.abstractBackground Vertigo and dizziness belong to the most common leading symptoms in clinical practice. Their differential diagnosis, however, often imposes a challenge.Objective This work aims to provide evidence-based and practice-oriented recommendations for diagnosis and treatment of vertigo and dizziness for primary care providers.Materials And Methods The consensus statement of an interdisciplinary working group following a national survey among Swiss primary care physicians and neurotology specialists (neurologists, otorhinolaryngologists) is presented. The associated literature search in PubMed was conducted up to October 2024.Results And Conclusion Structured history taking and clinical neurotological examination form the basis for the differential diagnosis of the various acute (AVS), episodic (EVS), and chronic (CVS) vestibular syndromes (AVS: e.g., stroke or acute unilateral vestibulopathy; EVS: e.g., benign paroxysmal positional vertigo [BPPV], Menière's disease, vestibular migraine, vestibular paroxysmia; CVS: e.g., bilateral vestibulopathy, persistent postural perceptual dizziness). The present paper covers the following topics: i) "red flags" for a potentially dangerous cause in patients with acute vertigo/dizziness/gait and balance disorders; ii) essential clinical neurotological examination steps; iii) diagnostic and therapeutic maneuvers for posterior and lateral canal BPPV; iv) the most important therapeutic strategies for the vestibular syndromes named above; and v) the top 10 recommendations regarding history taking, diagnosis, and treatment of vertigo and dizziness in clinical practice. This review aims to serve as a clinical companion for physicians of all specialties dealing with the primary diagnosis and treatment of vertigo and dizziness.Zusammenfassung HINTERGRUND: Schwindel ist eines der häufigsten Leitsymptome in der klinischen Praxis, die Differenzialdiagnose stellt oftmals eine Herausforderung dar.Ziel Der Arbeit Die vorliegende Arbeit soll praxisorientierte und evidenzbasierte Empfehlungen zur Erstdiagnostik und -therapie von Schwindelsyndromen vermitteln.Material Und Methoden Der Konsensus einer interdisziplinären Arbeitsgruppe im Nachgang an eine Umfrage unter Schweizer Primärversorger:innen und Spezialist:innen (HNO, Neurologie) zu Diagnostik und Therapie bei Schwindel sowie die Ergebnisse einer Literaturrecherche in PubMed bis Oktober 2024 werden präsentiert.Ergebnisse Und Schlussfolgerung Eine strukturierte Anamnese und klinisch-neurootologische Untersuchung bilden die Grundlage für die Differenzialdiagnose der verschiedenen akuten (AVS) episodischen (EVS) und chronischen (CVS) vestibulären Syndrome (AVS: z. B. Schlaganfall oder akute unilaterale Vestibulopathie; EVS: z. B. benigner paroxysmaler Lagerungsschwindel [BPLS], M. Menière, vestibuläre Migräne, Vestibularisparoxysmie; CVS: z. B. bilaterale Vestibulopathie, „persistent postural perceptual dizziness“). Der vorliegende Artikel enthält Übersichten zu (i.) „red flags“ für eine potenziell gefährliche Ursache bei Patient:innen mit akutem Schwindel/Gangunsicherheit, (ii.) essenziellen klinisch-neurootologischen Untersuchungen bei Schwindel, (iii.) den Lagerungs- und Repositionsmanövern für BPLS der posterioren und lateralen Bogengänge und (iv.) den wichtigsten therapeutischen Ansätzen bei den o. g. vestibulären Syndromen sowie (v.) die „Top-10-Empfehlungen“ zu Anamnese, Diagnose und Therapie von Schwindelerkrankungen in der klinischen Praxis. Diese Zusammenstellung möge Ärzt:innen unterschiedlicher Disziplinen als tägliches „Vademecum“ bei der Erstdiagnose und -therapie von Schwindelerkrankungen dienen.
dc.description.sponsorshipClinic of Neurology
dc.identifier.doi10.48620/88562
dc.identifier.pmid40526155
dc.identifier.publisherDOI10.1007/s00106-025-01599-z
dc.identifier.urihttps://boris-portal.unibe.ch/handle/20.500.12422/212158
dc.language.isoen
dc.publisherSpringer
dc.relation.ispartofHNO
dc.relation.issn1433-0458
dc.relation.issn0017-6192
dc.subjectAtaxia
dc.subjectHINTS
dc.subjectNystagmus
dc.subjectPositional vertigo
dc.subjectVestibular syndrome
dc.titleDiagnosis and treatment of vertigo and dizziness : Interdisciplinary guidance paper for clinical practice.
dc.typearticle
dspace.entity.typePublication
dspace.file.typetext
oairecerif.author.affiliationClinic of Neurology
oairecerif.author.affiliationClinic of Neurology
unibe.contributor.roleauthor
unibe.contributor.roleauthor
unibe.contributor.roleauthor
unibe.contributor.rolecorresponding author
unibe.description.ispublishedinpress
unibe.refereedtrue
unibe.subtype.articlereview

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